Diz Ağrıları Ve Menisküs

Menisküs Belirtileri Nelerdir?

Menisküs, dizi yastıklamaya yarayan lastik dokusunda bir disktir. Her dizde biri iç tarafta biri dış tarafta olmak üzere 2 adet menisküs bulunur. Dizin sabit olmasını ve vücut ağırlığının dengelenerek dizlere eşit oranda yayılmasını sağlar.

Genel olarak “menisküs” kelimesi bir diz sorunu olarak kullanılır ancak sorunun asıl adı “menisküs yırtığıdır”. Menisküs yırtığı genellikle dizin aniden dönmesi veya bükülmesi ile oluşur. Sporcular arasında yaygındır ancak gündelik hayatta yapılacak ters bir hareket, atılacak yanlış bir adım dizin burkulmasına ve menisküsün yırtılmasına sebep olabilir. Ayrıca yaş aldıkça yıpranan menisküs daha kolay yırtılabilir.

Ağrı ve yırtığın bulunduğu bölgede meydana gelen şişlik menisküsün en sık görülen belirtileridir. Büyük yırtıklarda ise şişlik dizin kitlenmesine yol açabilir ve yürüme zorlaşabilir.

Menisküs Belirtileri ve Menisküs Yırtığı Çeşitleri

Menisküs yırtığı, yırtığın büyüklüğüne ve buna bağlı olarak görülen belirtilere göre 3’e ayrılır.

Küçük yırtıklarda ağrı oldukça hafiftir ve yırtılmayı takip eden 2-3 gün içerisinde yavaş yavaş gelişen şişlik görülebilir. Yırtık yürümeyi çok etkilemez ancak yürürken hafif ağrılar olabilir.

Ağrılar çömelirken, ayağa kalkarken ve otururken yoğunlaşabilir. Bu belirtiler genellikle 2-3 hafta içinde kendiliğinden ortadan kalkar ancak ağrılar dizinizi büktüğünüzde bir süre daha devam edebilir.

Orta dereceli menisküs yırtığında yırtığın bulunduğu bölgeye bağlı olarak dizin yan tarafında veya merkezinde ağrı oluşabilir. Orta dereceli yırtıklarda yürüme hala mümkündür ancak sert hareketler esnasında ve dizinizi büktüğünüz zaman bıçak gibi giren ağrılar meydana gelebilir. 2-3 gün içinde yırtığın bulunduğu bölge artarak şişer ve diz hareketleri engellenebilir.

Belirtiler 1-2 hafta içinde azalmaya başlar ancak dizin aşırı kullanımı veya sık sık bükülmesi belirtileri geri getirebilir. Eğer tedavi uygulanmazsa orta dereceli yırtığın neden olduğu belirtiler 1 yıl boyunca aralıklarla devam edebilir.

Menisküs Yırtığı Teşhisi Nasıl Konur?

Doktorunuz yırtığa sebep olduğunu düşündüğünüz olay hakkında sizden bilgiler aldıktan sonra fiziksel muayene yapacaktır. Fiziksel muayene sırasında şişlik olup olmadığına ve dizin hareketlerinde bir kısıtlama bulunup bulunmadığına bakılır.

Bu muayenede doktorunuz dizi büker, bacağınızı düz konuma getirmeye çalışır, yana doğru hareket ettirip ettirmediğinize bakar. Burada amaç menisküs diskine baskı uygulayarak yırtık olup olmadığını tespit etmektir.

Dizle ilgili bazı diğer sorunların belirtileri menisküs yırtığı belirtileri ile benzeştiği için kesin bir teşhis için görüntüleme yöntemleri kullanılabilir.

X-ray menisküs yırtığını göstermez ancak dizdeki belirtilerin kireçlenme gibi diğer bir sorundan mı yoksa menisküs yırtığı nedeniyle mi olup olmadığı konusunda fikir verebilir. MR filmi ise hem yırtığın boyutunun hem de bağ dokularında herhangi bir hasar olup olmadığının belirlenmesini sağlar.